fredag 16 december 2016

Fingerprint Sekten!

Fingerprint Sekten


Ni som har följt mig på twitter försår nog redan att jag har gått med I #Fingerprint sekten. Till en början var tanken att jag skulle köpa dippen och komma ur på ett hyfsatt smidigt sätt. Sedan duggade negativa nyheterna tätt. Boom så var vi ner på 50 % på året. Jag har forsatt att snitta in mig och ligger nu på gav ca 73 kr. Ca 20% minus och är mycket tung. Jag avvaktar I Finger tror att den kan rasa ner emot 50 kr men vi får se. Jag tror och hoppas att Fing kan ta över nya marknader och inte enbart förlita sig på hårdvara. Några heta marknader bil, kort, Internet of things m.m. Tror inte att finger har varit så hatat som det är just nu. Men är de inte just då man ska handla när de ser som mörkast ut? Vet ifasen, sänkta prognoser och ökad konkurence är just inte direkt drömläge. Flertalet banker har satt sälj rek och sänkt riktkursen på fing.


En sak jag själv hoppas på och även alla andra fing ägare är att ledningen börjat att storköpa fing nu när kursen är låg. Om inte dem tror på bolaget hur ska då vi andra kunna göra det? Vd:s ägande I Fing känns ganska tamt för att man ska tro att han själv tror på bolaget. Fing är värderat runt PE 7 för 2017 känns ju ändå ganska lågt. Det försvara inte minskad omsättning och vinst emot prognosen. Fing skall även öka anställningen av personal med ca 50 % under 2017 hoppas denna rygga kan generar mer tillväxt I andra bransher.


En annan positiv sak är att blankningen nu har börjat att minska I #Fingerprintcards. Är nu nere runt 10 %. Kommer vi ner runt 50 kr så kan det sjunka väsäntligt.


Många rykten går på twitter att trogna storägare I Fing har börjat lämna skeppet så som #Crowhater, #JohanCarlström mfl.


Som sagt jag sitter kvar I det "sjunkande skeppet". Hur tänker ni?


En sista sak jag vill säga är sprid inte massa skadeglädje och hat till andra som har gjort en mindre bra affär. Nästa gång är det din tur att sitta med blickarna riktade emot dig!



Och till sist lycka till med dina investeringar lita aldrig på någon annan och ta din egna beslut.

12 kommentarer:

  1. Jag köpte också på dippen och ligger på ett GAV på 64 och hade hoppats på en snabb rekyl men det verkar som att vi får vänta ett tag till. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt okey gav där. Vi får nog vänta ett tag. Ledningen verkar ju inte vara sugna på att dela på kakan än.

      /LIMG

      Radera
  2. En tanke som dök upp i mitt huvud var: Varför sitter du som du säger "mycket tung" i Fingerprint när ditt mål är att leva på dina utdelningar? Fingerprintaktien är väl i princip så långt ifrån utdelningsinvestering som man överhuvudtaget kan komma. Sen kan jag säga, efter att ha hållit på med aktiehandel i nästan 20år. Att snitta ner sig dvs att kasta bra pengar efter dålia pengar kanske inte är det bästa sättet att bli rik på börsen. Det är snarare tvärtom man ska göra dvs köpa mer i sina vinnaraktier och sälja sin förlorare innan dom äter upp för mycket av ens kapital.

    I all välmening.

    H.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog bort en kommentar för att inte blogger verkade funka (typ test).

      Får börja med att tacka för din kommentar! Jag har valt att gå ifrån utdelningsinvisteringar och välja mer intressanta bolag med tillväxt som ligger tidigare i livet helt enkelt. Även jag har vinnare i min portfölj. Men även där försöker jag att köpa på dippen eller snitta in för att inte köpa på ATH. De är väll en lärdom sa jag får ta med mig med Fing. Har också varit inne i Seamless några gånger och harvat. Surt för dig ! ;(
      Samtidigt inget bolag kan garantera framtida avkastning. Jag har varit alldeles för dålig på att begränsa mina förluster om en dålig nyhet dyker upp.

      Lycka till med dina investeringar!

      /LIMG

      Radera
  3. Hej! Mitt intresse fångades av din rubrik och det är faktiskt många saker i olika forum som gör att det nästan känns som en sekt. Därför är det glädjande att läsa de sista två styckena i ditt inlägg. Det är alltid bra med en öppen dialog där man respekterar varandras åsikter även om de inte är samma åsikter som man själv har.

    Jag har inte gjort några affärer i FCP, varken bra eller dåliga, men jag har såklart följt både uppgång och nedgång då jag följer börsen. Det som slår mig med FPC är att ledningen verkar bry sig mer om företagets aktiekurs än de flesta andra företag jag stött på. Enligt mig är det inte där fokus ska ligga utan företaget ska sköta verksamheten och när de gör det bra kommer kursen att reagera på det.

    Hoppas att du kan få till en bra affär på dina FPC. Själv sitter jag med Seamless Distribution och ca 40 % ner ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tog bort en kommentar för att inte blogger verkade funka (typ test).

      Får börja med att tacka för din kommentar! Jag har valt att gå ifrån utdelningsinvisteringar och välja mer intressanta bolag med tillväxt som ligger tidigare i livet helt enkelt. Även jag har vinnare i min portfölj. Men även där försöker jag att köpa på dippen eller snitta in för att inte köpa på ATH. De är väll en lärdom sa jag får ta med mig med Fing. Har också varit inne i Seamless några gånger och harvat. Surt för dig ! ;(
      Samtidigt inget bolag kan garantera framtida avkastning. Jag har varit alldeles för dålig på att begränsa mina förluster om en dålig nyhet dyker upp.

      Lycka till med dina investeringar!

      /LIMG

      Radera
    3. Svar på fel gubbe eller dam. Dumt att blogga med ett glas rött tydligen =). Håller med dig focuset verkar ligga helt fel där i FPC hoppas att de blir ändring på det. Ja jag tycker de blir lite väll mycket skit ibland på twitter, men samtidigt måste man kunna skoja lite med . Svårt att hitta ribban där kanske. Surt de där med Seamless jag har också varit inne och harvat där ett par gånger.

      Tack för din kommentar!

      /LIMG

      Radera
    4. Hehe, det är aldrig dumt att blogga oavsett rött eller inte rött i glaset ;). Det blir mer spännande då bara.

      Jag ska inte gnälla över Seamless, jag verkar ha gjort som du; inte klivit av i tid och minimerat förlusten. Å andra sidan har jag gjort ett par vändor in och ut i dem tidigare under året med bra vinst så jag ligger inte SÅ mycket back. Jag brukar försöka ha med mig att ingen lyckas med att bara göra bra affärer på börsen. Vissa gånger missar man, så enkelt är det.

      Tack för en bra blogg!

      Radera
  4. Halloj!
    Jag tror att FING kan löna sig på kort sikt och tycker inte alls du gjort ett dåligt val. Tittar vi på längre horisont har jag lite svårare att se deras framtid däremot :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu ser det inte bra ut. Time will tell! Fel är aldrig fel så länge man lär sig av misstagen.

      /LIMG

      Radera
  5. Hej! Är du ansluten till denna sajt som dubbelpublicerar dina inlägg? Det verkar som om flera av de som står uppsatta om "anslutna bloggare" i själva verket inte är anslutna alls utan att aktiefeed bara publicerar deras inlägg i alla fall. Ville bara göra dig uppmärksam på det hela.

    http://aktiefeed.se/fingerprint-sekten/

    SvaraRadera